Urapolkuja

Heidi: “Antellin kannustava ilmapiiri saa viihtymään työssä”

Heidi Lindholm

Pitkän uran tehnyt ravintolapäällikkö Heidi Lindholm luotsaa nyt jo viidettä Antell-ravintolaansa. 

Kokkikoulun ja esimiestutkinnon kautta ravintolapäälliköksi

Heidi Lindholm, päätyi ravintola-alalle jo nuorena. Hänen reittinsä nykyisiin töihin kulki perinteisen kokkikoulun kautta. Matkan varrella osaamista ovat kartuttaneet merkonomiopinnot sekä ravintola-alan esimiestutkinto.

 – Olen ollut ravintola-alan töissä yli 25 vuotta ja niistä neljä vuotta Antellilla. Tällä hetkellä toimin Antell Lindström Talon ravintolapäällikkönä Helsingissä, kertoo Heidi.

 – Korona-aikana tein pienen syrjähypyn kaupan alalle ja toimin sisustusmyyjänä, mutta tilanteen tasaannuttua palasin nopeasti takaisin. Antellille tietenkin, sillä veri veti rakkaaseen ravintolatyöhön ja Antell mahdollisti paluun samoihin tehtäviin kuin aiemminkin.

Heidi on kokenut ravintolapäällikkö, joka tuntee lounasravintolan arjen läpikotaisin. Hän on ehtinyt luotsata jo kaikkiaan viittä eri lounasravintolaa Vantaalla ja Helsingissä. Antellilla osa ravintolapäälliköistä vastaa useammasta ravintolasta samanaikaisesti, ja myös Heidillä on ollut ajoittain kaksikin ravintolaa vastuullaan.

”Antellilla on avoin ja kannustava ilmapiiri.”

Toiset Antellin ravintoloista ovat puhtaasti yhden yrityksen tarpeita palvelevia suljettuja henkilöstöravintoloita, kun taas toiset ovat kaikille avoimia lounaspaikkoja, joihin ohikulkijan on helppo piipahtaa maittavalle lounaalle tai iltapäiväkahville.

 – Ravintolamme ovat osittain kaikki samanlaisia, mutta kuitenkin jokaisella on persoonansa ja omat erityisyytensä. 

Ravintolapäällikkö tuntee asiakkaansa

Antellin ravintolapäälliköt vetävät kukin yhtä tai useampaa ravintolaa. Rooliin kuuluu paljon hallinnollista tekemistä, mutta yhtä lailla myös asiakaskohtaamisia ja käytännön keittiötyötä. Näin myös Heidin roolissa.

 – Työni sisältää esihenkilötehtävien lisäksi myös paljon tekemistä kädet savessa, tai oikeammin kädet padassa. Kokkitaustani ansiosta kauha kyllä pysyy edelleen kädessä. Pienessä paikassa sen tarve korostuu, kertoo Heidi.

Lounasravintoloiden asiakaskunta on tyypillisesti varsin vakiintunutta. Valtaosa Heidinkin asiakkaista tulee samaan paikkaan lounaalle useita kertoja viikossa.

– Asiakkaat käyvät niin tutuiksi, että monien kanssa jutellaan jo muustakin kuin päivän menusta. Rupattelemme niitä näitä ja vaihdetaan kuulumisia. Tämä auttaa pysymään ajan hermoilla heidän tarpeistaan ja toiveistaan.

Työ on helppoa, kun tilat ja välineet ovat kohdillaan

Kaikilla Antellin ravintoloilla on takanaan konsernitoimintojen tuki, kuten yhteiset tilausjärjestelmät ja ketjun markkinointitoimenpiteet. Ravintolat tekevät myös paljon keskinäistä yhteistyötä.

 – Minulle on tärkeää, että tukitoiminnot ja työvälineet ovat kohdillaan. Tietokoneet ovat nykyisin meidänkin työssämme lähes yhtä tärkeitä kuin kunnon kattilat ja liedet.

Toimivat tilat ja laadukkaat työvälineet ovat myös rekrytointivaltti. Koronanjälkeinen aika on luonut ravintola-alalle työvoimapulan ja kilpailu parhaista tekijöistä on kova. Myös Antell rekrytoi jatkuvasti uusia työntekijöitä.

”Työ sujuu, kun tukitoiminnot ja välineet ovat kohdillaan.”

Heidi korostaa työyhteisön merkitystä sekä omassa arkityössään että uusien tekijöiden rekrytoinnissa.

 – Arvostan Antellia työnantajana erityisesti hyvän työilmapiirin ja luottamuksen kulttuurin vuoksi. Meillä saa aina apua, kun sitä tarvitsee ja työyhteisössä on hyvin positiivinen henki. 

 – Nämä ominaisuudet korostuvat myös valitessani uusia työntekijöitä omaan ravintolaani. Asenne ratkaisee, ja pidän tärkeänä, että hakija on aktiivinen, tekevä persoona. Sellainen sopii parhaiten antellilaiseen kulttuuriin.