Fleksauksen eli joustavan kasvissyönnin suosio on kasvussa – kyselytutkimuksen mukaan jopa 75 % ruokailijoista fleksaa – ja ruokailijoille halutaan tarjota entistä vastuullisempia lounasvaihtoehtoja.
OULU (30.5.2024) – Suomalainen lounas- ja henkilöstöravintolayritys Antell pilotoi kotimaisia kasviproteiineja kolmessa ravintolassaan Turun seudulla. Pilotointi oli osa vuoden 2024 alussa päättynyttä Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen (LUKE) Hiililounas-hanketta. Hankkeessa tuotettiin tietoa kotimaisten kasviproteiinien hiilijalanjäljestä ja kehitettiin lounasruoka-annoksia, jotka ovat ravitsemukseltaan täysipainoisia ja hiilijalanjäljeltään pienempiä kuin eläinperäistä proteiinia sisältävät annokset.
Antell testasi hankkeen aikana öljyhamppua, härkäpapua ja herneproteiinia sisältäviä lounasreseptejä, joista kerättiin asiakaspalautetta. Palautteen avulla reseptejä kehitettiin eteenpäin.
Suomalaiset valitsevat kasviproteiineja vielä harkiten, mutta fleksaus eli joustava kasvissyönti on yleistynyt: yhä useampi lounasruokailija valitsee vaihtelevasti liha- ja kasvisruokia linjastolta. Hiililounashankkeen asiakaspalautteessa asiakkailta kysyttiin heidän tyypillistä ruokavaliotaan. Vastaajista yli 75 % kertoi olevansa fleksaajia. Kokonaisuudessaan fleksaajat ovat suuri joukko asiakkaita, joille ei ole niin väliä onko tarjolla oleva ruoka kasvis- vai liharuokaa, kunhan se on maultaan ja koostumukseltaan hyvää.
Kaikkia kyselyyn vastanneita pyydettiin kyselyssä myös lyhyesti luonnehtimaan, miksi he olivat valinneet kyseisen pääruoan syötäväksi. Yleisin vastaus, jolla perusteltiin päätöstä ruoan valinnasta oli, että ruoka oli näyttänyt, tuoksunut tai vaikuttanut hyvältä (28 % vastaajista). Maku oli myös tärkein tekijä kysymyksessä ”mikä saisi sinut syömään kasvisruokaa.” Ruoan maku ja odotukset siitä, miltä ruoka tulee maistumaan, ovat asiakkaille lounasruoan tärkeimpiä ominaisuuksia.
“Hyppy sekaruokavaliosta kasvissyöjäksi on monelle liian haastava. Haluammekin omalla työllämme madaltaa kynnystä kokeilla uusia kasvisruokareseptejä lounasruokailun yhteydessä”, kertoo Antellin tuotekehityspäällikkö Jarno Winberg.
Tällä hetkellä merkittävimpiä ruokatrendejä ovat hyvinvointiin ja vastuullisuuteen liittyvät teemat. K-ryhmän trendikatsauksen mukaan ruoasta haetaan nyt enemmän tukea oman mielen hyvinvoinnille, ja yhä useampi kiinnittää huomiota siihen, missä lautaselle päätyvä ruoka on tuotettu. Erityisesti nuoremmissa ikäluokissa on nousussa omien arvojen mukainen syöminen.
“Asiakkaiden tarpeet ovat murroksessa. Kehittämällä uusia, kasviproteiineja sisältäviä reseptejä tarjoamme entistä enemmän vaihtoehtoja lounasasiakkaillemme. Näin asiakkaalla on mahdollisuus valita juuri omien arvojensa mukainen, maukas annos”, sanoo Antellin vastuullisuustyöstä vastaava kehityspäällikkö Karoliina Hannula.
Kaikki Hiililounas-hankkeen pilotoidut reseptit ovat nyt Antellin ravintoloissa käytössä.
“Reseptien kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja samalla tavalla muutokset ihmisten ruokailutottumuksissa vaativat aikaa. Haluamme näyttää esimerkkiä muille alan toimijoille ja tarjota maistuvia ja monipuolisia vaihtoehtoja asiakkaillemme”, Winberg päättää.
Lisätietoja medialle:
Kuvat ja lisämateriaalit medialle
Päivi Kokko, Antell
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
020 7702060
paivi.kokko@antell.fi
Antell
Suomen maukkain lounas- ja henkilöstöravintolayritys Antell tarjoaa herkullisia makunautintoja noin 60:ssä ravintolassa ympäri maan. Tarinamme alkoi Oulussa jo 1880. Osaamisemme ytimessä on monipuolinen, hyvää tekevä ja herkullinen ruoka. Haluamme olla mukana rakentamassa ja tukemassa asiakkaidemme hyvinvointia. Perheyrityksemme palveluksessa työskentelee noin 300 osaavaa ammattilaista. Kehitämme ravintola-alaa hyödyntämällä antellilaisten rautaisen ammattitaidon tukena uusimpia teknologioita, kuten tekoälyä. Lisätietoja: www.antell.fi.