Kevät 2020 on tunnelmiltaan ollut myrskyisä, rankka ja välillä jopa kaoottinen. Ravintolatoimintaa avataan asteittain, mutta valitettavasti suurin osa antellilaisista on edelleen lomautettuna vähintään osa-aikaisesti. Koronaepidemian jyllätessä avoinna olevien ravintoloiden työntekijät puolestaan ovat joutuneet sopeutumaan jatkuviin muutoksiin ja epävarmuuteen. Millaista on ollut työskennellä Antellin ravintoloissa pandemian myllertäessä maailmaa?
Kokemuksia koronan keskeltä
”Yhtäkkiä jysähti ja ensimmäiset viikot olivat melkoista kaaosta. Kaikki päätökset tulivat tosi pian ja toimintaa piti sopeuttaa lennosta! Asiakasmäärien arviointi oli lähes mahdotonta. Oli pakko vaan pitää pää kylmänä.”
Toimialan ja yhteiskuntamme muutokset ja niihin reagointi ovat olleet vuoden alkupuoliskolla ennennäkemättömän nopeita, ja toimintaan on suuresti vaikuttanut viranomaissäännösten ja muiden ohjeistusten lisäksi esimerkiksi etätyöhön siirtyminen. Osa henkilöstöravintoloistamme on palvellut sopimusasiakkaita läpi kevään. Toimintaa on supistettu ja esimerkiksi ruuan annostelutapa muutettu lennosta.
”Mietimme koko ajan sitä, kuinka pystymme palvelemaan asiakkaat edes jollain tapaa normaalisti, vaikka muutoksia ohjeistuksiin tuntui tulevan melkeinpä päivittäin.” ”Mietimme paljon hygieniaan liittyviä käytännön asioita ja järjestelyjä sekä sitä, kuinka tehokkaasti saisimme siirryttyä noutopöydistä ruuan annosteluun ja annospakkauksiin.”
Työntekijöiltä on vaadittu näinä aikoina erityisen paljon joustavuutta, sisua ja kekseliäisyyttä. Oman työn lisäksi on usein täytynyt ottaa hoidettavakseen myös lomautettuna olevien kollegojen työt, alati muuttuvien ohjeistusten keskellä. Sitoutuneen ja ammattitaitoisen henkilöstön merkitys on äärimmäisen suuri.
”Ravintolamme kertakäyttövälineiden, -astioiden ja -pakkausten ostokulut ovat rysähtäneet kerralla pilviin. Siinä harmittaa myös jätemäärän kasvu.” ”Kyllä ruoka maistuu erilaiselta kertsikoista – mukava päästä jälleen oikeisiin haarukoihin ja veitsiin!”
Kriisisä on aina myös mahdollisuus. Sen lisäksi, että olemme joutuneet reagoimaan nopeasti, olemme myös arvioineet nykykäytäntöjämme uusin silmin. Olemassa olevia toimintatapoja voi hioa niin varastonkierron suunnittelussa kuin henkilöresurssien organisoinnissa, ja osa uusista, nopeasti kehitetyistä palveluista tulee varmasti jäämään Antellin valikoimaan jatkossakin.
Asiakkaille, asiakkailta, asiakkaiden kanssa
”Ollaan me varmaan oltu se harvinainen ihmiskontaktikin, kun mihinkään muualle ei oikein kotoa pääse.”
Kriisin keskellä nousee kirkkaana esiin ihmisten välisen kanssakäymisen ja yhteen hiileen puhaltamisen tärkeys. On ollut hienoa huomata, että työkavereiden lisäksi asiakkaamme ovat suhtautuneet kannustavasti antellilaisten puurtamiseen ja kokeneet ruuan laadun olevan edelleen korkealla tasolla. Toimipisteistä kerrotaan, että olemme saaneet asiakaspalvelusta huhti-toukokuussa jopa erittäin hyvää palautetta. Toki turvavälisäädökset, istumapaikkojen vähentäminen, asiakaspalvelun hidastuminen ja muut muutokset ovat vaikuttaneet heikentävästi asiointikokemukseen. Lähtökohtaisesti poikkeustilanne on kuitenkin ymmärretty erittäin hyvin.
”Annospakattujen ja noutoruokien ulkonäköön ollaan meillä kyllä kiinnitetty kovasti huomiota, maun lisäksi on tärkeää tarjota freesin ja hyvän näköinen annos tilanteesta riippumatta. Tästä olemme saaneet kovasti kehujakin, ja se on kyllä tuntunut hyvältä!”
Myös erilaiset asiakastarpeista syntyneet luovat ratkaisut ovat tuoneet myönteistä palautetta. Asiakkaille on kehitetty omia ruokatoimituspalveluita, popup-noutopisteitä on viety helpommin ihmisten tavoitettaville ja onpa meillä vietetty “etä-tyhy-päivääkin”!
Katse tulevassa
Ravintoloiden toiminta vapautuu pikkuhiljaa epidemian laantuessa. Noutopöytäkiellon purkaminen on luonnollisesti erittäin merkittävä helpotus, ja mahdollistaa meille Antellilla jälleen esimerkiksi runsaan, värikkään salaattipöydän kattamisen. Avaamme ravintoloitamme ja palaamme normaalityöskentelyyn asteittain kesän 2020 aikana. Uusi normaali pakottaa kaikki pohtimaan omaa toimintaansa ainakin osin uusiksi – pandemiaa edeltävään tilanteeseen ei ole paluuta. Toimitusjohtajamme sanoin ”Maailma on nyt erilainen kuin ennen, ja koronakriisi nopeuttaa muutostahtia. Myös kuluttajien tottumukset ovat muuttuneet, osin pysyvästi.”
Esimerkiksi etätyökulttuuri, joka osassa yrityksiä jouduttiin luomaan jopa tyhjästä hyvin lyhyessä ajassa, jää varmasti olennaiseksi osaksi toimintatapoja kaikilla aloilla. Tällöin noutoruokapalvelut, erilaisten pakattujen annosten valmistaminen ja toimitus sekä mukaan myytävän ruuan osuus kasvaa, ”perinteisen” ravintolassa lounastamisen vähentyessä.
Verkko- ja etätyöskentely ei valitettavasti alallamme ole juurikaan mahdollista, eikä palvelujamme kuluteta virtuaalisesti. Kulutustottumuksista huolimatta ruuan valmistus, sen tarjoilu ja nauttiminen perustuvat parhaimmillaan aina jossain muodossa ihmisten välisiin kohtaamisiin ja vuorovaikutukseen. Joustavuus ja nopea reagointikyky sekä valmius kehittää omaa toimintaa ovat avainasemassa niin tulevaisuuden ravintolatyöntekijän kuin yrityksenkin menestymisessä. Antellilaiset tulevat jatkossakin työskentelemään herkullisen makulupauksemme lunastamiseksi joka päivä.
Lue myös: Antellin toimintatapa – Näin huolehdimme turvallisuudestasi