Työelämä ja työn tekotavat muuttuvat hurjaa vauhtia. Työelämän muutoksen taustalla on useita seikkoja, kuten uudistuneet työnteon tavat, 2000-luvun yrityskulttuurin kehitys sekä pitkään jatkunut talouden laskusuhdanne. Yksi työelämän murroksen seurauksista on yritysten toimitilatarpeiden muutos.
Useilla yrityksillä on tarve muuttaa isoista tiloista pienempiin neliömääriin. Myös vaatimukset työtiloille sekä niitä ympäröiville palveluille ovat kasvaneet. Kiinteistönomistajille ja vuokranantajille uudistuneet markkinatarpeet luovat houkuttelevien mahdollisuuksien lisäksi erilaisia vaatimuksia tilojen ja palveluiden kehittämiseen.
Tässä artikkelissa kerromme, miten kiinteistön omistaja tai vuokranantaja voi lisätä kohteidensa houkuttelevuutta ravintolapalveluiden avulla.
Ravintola on kiinteistön yhteinen olohuone
Alun alkaen henkilöstöravintola oli lounas- ja kahvitaukojen miljöö, jossa työntekijä pääsi tauollaan irtautumaan työstä ja tankkaamaan energiaa työpäivän jatkoon. Tämä rooli korostuu edelleen nykyisessä, hyvin hektisessä ja tiiviin työtahdin maailmassa.
Tänä päivänä kiinteistössä sijaitseva kaikkien yhteinen ravintola on kuitenkin yhä enemmän kohtaamis- ja verkostoitumispaikka, jonne mennään yhdessä yhteistyökumppanien, kollegoiden ja asiakkaiden kanssa syömään, kahvittelemaan ja palaveeraamaan työpäivän lomassa.
Laadukas ja lähellä sijaitseva ravintola tuo helppoutta, työhyvinvointia ja energiaa yritykselle ja sen henkilöstölle. Tarjoamalla laadukasta ja monipuolista ruokaa viihtyisässä ympäristössä, tieto kulkee paremmin, ihmiset tiimiytyvät ja pitkällä aikavälillä pystytään vähentämään sairauspoissaoloja sekä kasvattamaan työntekijöiden hyvinvointia. Tämä puolestaan kasvattaa työn tehokkuutta ja tuottavuutta sekä lisää tyytyväisyyttä vuokranantajan tarjoamiin palveluihin.
Räätälöitävyydellä positiivisia vaikutuksia mielikuviin
Kun kiinteistössä sijaitseva ravintola vastaa asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin räätälöimällä palveluaan aina kyseiseen kohteeseen parhaiten sopivaksi, tarkoittaa se lisääntyneen käyttöasteen myötä suurempaa tuottoastetta vuokranantajalle.
Esimerkiksi, pelkän lounasravintolan sijaan, työntekijöillä tulee tänä päivänä olla mahdollisuus nauttia ravitsevaa aamiaista heti töihin tullessa, napata valmista ruokaa kotiin vietäväksi tai pientä välipalaa palavereiden välissä.
Ravintolan fyysistä tilaa on monesti mahdollista hyödyntää erilaisia tilaisuuksia tai työntekoa varten. Erilaisilla kaluste- ja palveluratkaisuilla tila on mahdollista saada tehokkaasti käyttöön myös lounasajan ulkopuolella. Ravintolan tarjoamat laadukkaat kokous- ja edustustarjoilut auttavat tekemään lähtemättömän vaikutuksen niin pienemmissä kokouksissa kuin isommissakin tilaisuuksissa.
Kiinteistössä sijaitseva tasokas ravintola nostaa sekä asiakasyritysten että koko kiinteistön imagoa potentiaalisten asiakkaiden, vuokralaisten ja työntekijöiden keskuudessa. Laadukas ravintolapalvelu lisää vuokralaisten tyytyväisyyttä ja vähentää muuttohalukkuutta merkittävästi.