Saavutettavuustyökalut

Ravintolapäällikkö on henkilöstöravintolan sydän

Julkaistu 29.6.2016

Image for Ravintolapäällikkö on henkilöstöravintolan sydän

Henkilöstöravintolan päällikkö on asiakkaalle päivittäin näkyvä avain- ja yhteyshenkilö. Hän on käytännössä koko ravintolan toiminnan ydin ja sydän! Ravintolapäällikkö on vastuussa siitä, että asiakasyrityksen kanssa tehdyt sopimusehdot täyttyvät ja palvelun laatu pysyy korkealla. Yhteistyön jatkuessa pitkään, ravintolapäälliköstä tulee usein ikään kuin osa asiakasyrityksen omaa henkilökuntaa.

Mikä merkitys ammattitaitoisella ravintolapäälliköllä on sekä ravintolan henkilöstön hyvinvoinnin että koko palvelun laadun kannalta?

Tiimityötä sekä organisaation tukea

Pitääkseen palvelun laadun korkealla tasolla, ravintolapäällikkö tarvitsee tuekseen myös ammattitaitoisen ja osaavan tiimin, joka puhaltaa yhteen hiileen. Yksi ravintolapäällikön tärkeimmistä tehtävistä onkin toimia orkesterin kapellimestarina. hän ohjaa, tukee, kiittää ja kannustaa henkilöstöä kohti yhteisiä tavoitteita. Ravintolapäällikön on toimittava myös itse hyvänä esimerkkinä, sillä työn ilo tunnetusti myös tarttuu. Ravintolapäällikön toiminnalla ja johtamisotteellaan on suuri vaikutus ravintolan henkilöstön hyvinvointiin, joka taas heijastuu suoraan asiakaspalveluun ja laatuun.

Myös ravintolapäällikkö tarvitsee taustaorganisaation tukea sekä esimerkiksi koulutusta kehittyäkseen sekä työntekijänä että esimiehenä. Kun taustaorganisaatio antaa sekä valtaa että vastuuta, on työ riittävän haasteellista, mutta myös palkitsevaa.

Henkilöstön luovuus kukkimaan

Ravintolapäällikön täytyy osata löytää ja tunnistaa henkilöstön vahvuudet, jotta oikeat ihmiset saadaan tekemään oikeita ja itselle mielekkäitä asioita. Tällä myös varmistetaan se, että hommat sujuvat kiireessäkin.

Ammattitaitoinen ravintolapäällikkö osaa antaa ravintolan työntekijöille mahdollisuuden näyttää kyntensä ja päästä toteuttamaan itseään. Itte tehdyssä ruoassa tekijän kädenjälki saa ja sen myös pitää näkyä. Ravintolapäällikkö voi myös ohjata asiakkaita kertomaan kiitoksensa suoraan keittiöön. Suoraan asiakkaalta saatu palaute kannustaa ja motivoi työntekijöitä entistä parempiin suorituksiin myös tulevaisuudessa.

Asiakkaat toiminnan ytimessä

Ravintolan toiminnassa tärkeintä ovat asiakkaat. Heidän palautteitaan ja toiveitaan täytyy pyrkiä kysymään, kuuntelemaan ja täyttämään, myös mahdollisuuksien mukaan jopa ennakoimaan. Henkilöstöravintolan sekä erityisesti ravintolapäällikön tulee olla jatkuvasti ajan hermolla, jotta asiakkaille pystytään tarjoamaan maailmalla valloilla olevia ruokatrendejä perusvarmojen suosikkimakujen lisäksi.

Asiakkaiden vaatimustaso kasvaa hurjaa vauhtia ja tietoisuus esimerkiksi raaka-aineiden alkuperästä sekä ruoan valmistustavoista on korkeammalla kuin koskaan. Henkilöstöravintolan toiminnan kannalta on tärkeää, että jokainen ravintolan työntekijä tietää, miten ja mistä raaka-aineista ruoka on valmistettu ja miltä ruoka maistuu. Ravintolapäällikkö pitää huolta siitä, että jokainen työntekijä saa kehittää ammattitaitoaan ja päivittää tietojaan. Näin laadun parantaminen onnistuu ja ravintolan toiminta pysyy jatkuvasti ajan hermolla. Ajantasainen tieto auttaa tuotekehityksessä sekä asiakastyytyväisyyden kasvattamisessa.

Haluatko lisätietoja?

Lataa maksuton Henkilöstöravintolapalveluiden ostajan opas saadaksesi lisätietoja siitä, mitä tulisi ottaa huomioon henkilöstöravintolapalveluja hankkiessa tai vaihtaessa.