Henkilöstöravintolan laadulla on suuri vaikutus työntekijöiden jaksamiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, mutta myös ravintolan käyttöasteeseen eli syöjien määrään. Jos ravintolan tarjonnassa tai palvelun laadussa on puutteita, ei henkilöstöravintolaan ole kovin mukavaa mennä ruokailemaan ja palautumaan työnteosta.
Valtakunnallisessa talouselämän päättäjien TEP-yrityskuvatutkimuksessa yrityspäättäjät pitivät henkilöstöravintola-alan tärkeimpänä valintakriteerinä juuri tuotteiden laatua. Mutta mistä kaikista tekijöistä henkilöstöravintolan laatu koostuu?
Mitä henkilöstöravintolan laadulla tarkoitetaan?
Laatua on usein subjektiivinen käsite, ja erilaiset ihmiset sekä yritykset arvostavat erilaisia asioita. Henkilöstöravintoloiden kohdalla toiset arvostavat helppoutta, nopeutta tai esimerkiksi tuotteiden kotimaisuutta, kun taas toisille on tärkeää tarjonnan monipuolisuus, innovatiivisuus sekä erilaiset ruokatrendit.
Laadun mittarit kannattaa sopia palveluntarjoajan ja asiakasyrityksen kesken jo sopimuksen neuvotteluvaiheessa. Hyvä laadun mittari on esimerkiksi ravintolan käyttöaste, eli kuinka suuri osa ihmisistä käy ravintolassa syömässä. Ravintolan laatua on myös mahdollista mitata erilaisin asiakastyytyväisyyskyselyin tai vaikkapa keräämällä yrityksen omien asiakkaiden tai muiden vieraiden kokemuksia.
Mistä henkilöstöravintolan laatu koostuu?
Antellin asiantuntijat määrittelevät ravintolan kokonaislaadun kolmen ulottuvuuden kautta:
- Ruoka
- Palvelu
- Ilme
1. Ruoan laatu
Henkilöstöravintolan tärkein tehtävä on tarjota maukasta ja ravitsevaa ruokaa yrityksen työntekijöille, jotta he voivat hyvin. Sen lisäksi, että ruuan tulisi olla mahdollisimman maistuvaa, tulisi sen myös olla ravitsemuksellisesti työntekijöiden hyvinvointia tukevaa. Tämä tarkoittaa käytännössä laadukkaista ja mahdollisimman jalostamattomista raaka-aineista ravintolan omassa keittiössä valmistettua ruokaa.
Hyvällä ruualla on tutkitusti vaikutusta ravintolan käyttöasteeseen ja asiakasmääriin. Hyvä ruoka kokoaa ihmiset lounaallakin saman pöydän ääreen rentoutumaan ja nauttimaan.
2. Palvelun laatu
Ravintolan palvelun laatuun vaikuttaa oleellisesti ravintolan ammattitaitoinen ja palvelualtis henkilökunta, joka varmistaa sen, että asiakaskokemus on positiivinen, sujuva ja lämminhenkinen.
Kun ravintolan henkilökunnalla on mahdollisuus vaikuttaa ravintolan päätöksentekoon esimerkiksi tarjoiltavien ruokien, reseptien ja raaka-aineiden osalta, kasvattaa se paitsi motivaatiota myös henkilökunnan tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta, joka puolestaan näkyy asiakkaalle erinomaisena palveluna.
3. Ravintolan ilmeen laatu
Ravintolan ilmeellä on vaikutusta ravintolan viihtyisyyteen sekä tilan toimivuuteen. Ravintoloiden ilmeen suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon tilan asettamat mahdollisuudet ja rajoitteet sekä asiakaskunta, heidän toiveensa ja tarpeensa.
Ravintolan ilmeen suunnittelussa on toisinaan hyvä käyttää apuna ammattitaitoista sisustus- ja tilasuunnittelijaa, jolla on näkemystä paitsi tilan sisustukseen myös sen toimivuuteen käytännössä. Erilaisin tilaratkaisuin on mahdollista muun muassa vähentää ruuhkia ja saada tila monipuolisesti käyttöön lounasajan ulkopuolellakin.
Haluatko lisätietoja?
Lataa maksuton oppaamme Henkilöstöravintolapalveluiden ostajan opas saadaksesi lisätietoja siitä, mitä tulisi ottaa huomioon henkilöstöravintolapalveluja hankkiessa tai vaihtaessa.