Henkilöstöravintolalla on suuri vaikutus yrityksen työnantajamielikuvaan. Tämän päivän työntekijät tuntevat arvonsa ja osaavat vaatia työnantajiltaan henkilöstön työhyvinvointiin panostamista ihan eri tavalla kuin ennen. Työntekijöiden terveelliseen ruokavalioon ja ruokailurytmiin kannustaminen onkin yksi konkreettisimmista välittämistä osoittavista keinoista.
Yrityksen yhteinen olohuone
Tämän päivän työ on usein varsin hektistä ja liikkuvaa. Tiivis työtahti vaatii taukoja, jotta työstä pääsee hetkeksi irtautumaan ja rauhoittumaan. Henkilöstöravintola on tänä päivänä yhä enemmän kohtaamispaikka, jonne mennään yhdessä kollegoiden tai vaikkapa asiakkaiden kanssa syömään, kahvittelemaan sekä vaihtamaan kuulumisia työpäivän lomassa. Henkilöstöravintola tarjoaa myös hyvät, mutta harvemmin käytetyt tilat työskentelylle joko yksin tai isommalla porukalla.
Henkilöstöravintola toimii parhaimmillaan koko yrityksen yhteisenä olohuoneena, jossa kaikki yrityksen työntekijät voivat ruokailla samassa tilassa. Tällöin henkilöstöravintola kaikkine palveluineen on ikään kuin työnantajan tarjoama henkilöstöetu ja sisäinen markkinointiväline omalle henkilöstölle.
Tasokkaat edustustarjoilut kiinnittävät huomion ja jäävät helposti yrityksessä vierailevien mieleen. Toisaalta, huono ruoka ja epäystävällinen palvelu jäävät mieleen vielä vahvemmin, ja näistä tulee usein kerrottua eteenpäin muillekin. Yritysmielikuvan kannalta ravintolan täytyy olla niin laadukas, että sinne voi viedä tärkeimmätkin vieraat ja asiakkaat ruokailemaan. Laadukas henkilöstöravintola viestittää yrityksen ulkopuolisille siitä, että yritys välittää henkilöstönsä hyvinvoinnista ja vaatii kumppaneiltaan tasokasta palvelua kaikille sidosryhmilleen. Henkilöstöravintola toimii tehokkaana käyntikorttina yrityksen ulkopuolisille tahoille.
Merkitys rekrytoinnissa
Työnhakutilanteessa henkilöstöravintola on rekrytoitavalle työntekijälle mukava lisäetu, joka painaa monesti vaakakupissa kahta tasavahvaa työpaikkaa keskenään vertaillessa. Oma henkilöstöravintola tuo ajan ja rahan säästöä paitsi työnantajalle, myös työntekijälle. Henkilöstöravintola tuo helpotusta työntekijän arkeen ja aikaa säästyy itse työntekoon, kun lounastauolla ei tarvitse lähteä etsimään lounasta tarjoavaa ravintolaa, vaan henkilöstö pystyy ruokailemaan nopeasti omassa henkilöstöravintolassa.
Monet yritykset tukevat henkilöstönsä ruokailua henkilöstöravintolassa maksamalla osan ruoan hinnasta. Valistuneet työnantajat näkevät henkilöstön terveelliseen ruokavalioon panostamisen työhyvinvointitekijänä. Pitkällä aikavälillä tällä on vaikutusta muun muassa sairauspoissaolojen vähentymiseen ja tuottavuuden kasvamiseen. Henkilöstöravintolat tekevät usein yhteistyötä työterveyden kanssa kasvattaakseen henkilöstön tietoutta terveellisistä ruokailutottumuksista sekä parantaakseen henkilöstön jaksamista ja työhyvinvointia.
Muutakin kuin lounasta
Työelämän murroksessa muun muassa perinteiset toimistotyöpäivät kahdeksasta neljään muuttuvat usein liikkuvaksi ja liukuvaksi työajaksi. Henkilöstöravintoloiden tuleekin sopeutua muutokseen ja tarjota erilaisia palveluja yrityksen henkilöstölle ja tukea heitä työn ja arjen vaatimuksissa. Työntekijät kiittävät omaa henkilöstöravintolaa, josta on mahdollista napata valmista ruokaa kotiin vietäväksi, välipalaa palavereiden välissä tai josta saa inspiroivat tilat tehokkaaseen työskentelyyn tarvittaessa vaikka toimistoajan ulkopuolella.
Erityisesti pitkien työmatkojen päästä tulevat työntekijät arvostavat, jos työnantajalla on mahdollisuus tarjota henkilöstölleen ravitseva aamiainen heti työpäivän aluksi. Hyvällä aamupalalla jaksaa pitkään ja samalla pitkän työmatkan aiheuttama väsymys kaikkoaa.